Kortkritikk

Heike Geissler

Midlertidig ansatt

Oversatt av Ute Neumann

178 sider, Fanfare 2020

---

Heike Geisslers skjønnlitterære bearbeiding av sin tid som sesongarbeider på et Amazon-lager i Leipzig, åpner med at forfatteren outsourcer sin egen jobb til leseren: «Heretter spiller du rollen som meg. Du er altså hunkjønn, husk det, for det er viktig i enkelte situasjoner.» Slik diktes leseren inn i en av det moderne arbeidslivets bærende fiksjoner – den lydig autonome arbeidstageren – og etter hvert som egen identitet overskrives, vokser det frem et stumt skyggelegeme som tar seg til rette i både leserens og forfatterens sted. Til slutt vet ingen hvem de er, bare hva de ikke har råd til å være.

Som mange andre fortellinger fra den voksende klassen av arbeidstakere med usikre kontrakter og svakt sikkerhetsnett gjennomsyres Midlertidig ansatt av en vantro forundring over at monotont fysisk arbeid fortsatt er en del av livet i Vesten. Geissler skildrer utmattede kropper, utmattede sinn, utmattet solidaritet og utmattet medmenneskelighet satt i system, i et kretsløp som via de allestedsnærværende Amazon-forsendelsene også innbefatter hennes – eller så lenge engasjementet pågår: leserens – egen familie.

Amazon-maskineriet assimilerer ikke bare menneskekropper og menneskelig aktivitet, men ord, tanker og alternative virkelighetsbeskrivelser. Midlertidig ansatt er en god roman. Nettopp derfor er det vanskelig å gi slipp på tanken om at den – i likhet med de dystopiske fremtidsscenarioene populærkulturen produserer på løpende bånd – tjener som en tilpassing til den uutholdelige virkeligheten den skildrer, snarere enn som en avvisning av den.

Mer fra Anmeldelser