Debatt

Løgn og tyveri hos Den Norske Opera og Ballett

Operadebatten

I sin panikkartede søken etter alibier for sin manglende interesse for nytt repertoar, tyr Operaens ledelse ikke bare til usannheter (Morgenbladet 2. juli og 9. juli). De stjeler også.

I forbindelse med det «nye» Operalaboratoriet er det satt opp to «verdenspremierer» neste sesong, ifølge operasjef Paul Curran, deriblant det «nyskrevne» verket Veslemøy synsk.

Nyskrevet?

I 2006 fikk undertegnede ideen om å bygge ut Griegs Haugtussa-syklus til en helaftens konsertforestilling sammen med sangerinnen Guri Egge. Vi henvendte oss til komponisten Olav Anton Thommessen, som var entusiastisk over prosjektet. Det fulgte måneder med intenst arbeid, både med librettoen, som Guri Egge og jeg utarbeidet på basis av Garborgs tekster Haugtussa og I Helheim, og i form av lange arbeidsmøter med komponisten om form og dramaturgi. Verket var tenkt urfremført under Grieg-året i 2007, men ble ikke helt ferdig, og det ble derfor en amputert førpremiere under Grieg-festivalen i Oslo i september 2007. Endelig urfremførte vi hele verket i St. Petri kirke i Stavanger i februar 2008. Regien var ved Veselina Manolova og kostymer/scenografi ved Antti Bjørn.

I prosessen frem mot denne forestillingen, som ble på 2,5 time, hadde Guri Egge og undertegnede hele ansvaret for produksjon, finansiering og tilrettelegging av verket. Både den omfattende klaverstemmen og den krevende sopranstemmen måtte redigeres for å gjøre det praktisk spillbart. Etter premieren ønsket vi å gå videre med dette arbeidet for å bringe verket tilbake til et akseptabelt format for utøvere og publikum.

Ingen av oss har hittil kunnet sette av tid til dette. I stedet leser vi i media at forestillingen Veslemøy synsk (tittelen var mitt forslag) er satt opp på Operaens prøvescene 7. oktober som et nyskrevet verk. Vi er ikke blitt gjort oppmerksomme på dette, og enda mindre har vi fått noen henvendelse om å bidra i den planlagte omredigering av verket, hvor Guri Egges parti er splittet opp i ti forskjellige roller. Det ville ha vært klokt av Operaen å gjøre dette, da vi har samlet opp en del erfaring fra uroppførelsen.

Uansett er det løgn når dette verket presenteres som nyskrevet, og tyveri når man surfer videre på et prosjekt andre har jobbet frem. Etter min mening er det dessuten ulovlig. En statlig instans skal ikke bruke midler fra en annen statlig instans, og i dette tilfellet var det opprinnelige prosjektet finansiert med støtte fra Norsk Kulturråd og Norsk Musikkfond.

Hva blir den neste krampetrekning fra Operaens ledelse?

Håkon Austbø

Pianist, professor ved

Universitetet i Stavanger

Mer fra Debatt