Debatt

Rolf Neschs billedverden

«Kunstneren Rolf Nesch er faktisk mye mer til stede på Oslo Spektrum enn i rollen som 'verdig hullmaker'.»

ARKITEKTUR Oslo Spektrum står som «et smykke i Oslo sentrum – et symbol på at funksjonalitet, håndverk, industri, materialvalg og kunst er en tidløs, velbalansert enhet.» Sitatet er hentet fra Lars Mørch Finboruds hyllest til dette bygget i Morgenbladet 27. mars. Han har rett i sin beskrivelse, og hans kommentar er viktig i en tid da grådige utbyggere og deres arkitekter synes å få større armslag enn før til å prege byen.

På ett punkt er det imidlertid nødvendig med en liten presisering. Det gjelder Rolf Neschs bidrag. Ifølge artikkelen ble Nesch «utnevnt til en verdig hullmaker» på et tidspunkt da Guttorm Guttormsgaard forlengst hadde fastlagt byggets ytre rammeverk: det «magiske teppet». I artikkelen står det videre at «Neschs posthume innblanding i prosjektet skyldes en tidligere reise til hans atelier i Ål i Hallingdal, hvor Guttormsgaard kom over esker med metallfigurer som Nesch hadde lagt på trykkplatene når han skapte grafiske relieffer.»

Man kan lett få inntrykk av at hvem som helst som tilfeldigvis stakk innom Neschs atelier kunne få med seg noen metallfigurer som kunne brukes til pynt på planlagte dekorasjonsprosjekter. Slik forvaltes selvfølgelig ikke arven etter en stor kunstner. Det foreligger faktisk en omfattende og detaljert avtale fra 24. januar 1989 mellom Guttorm Guttormsgaard, arkitektene og Rolf Neschs arvinger om hvordan trykkelementene skal kunne brukes på Oslo Spektrum.

Avtalen slår fast at hensikten med bruken av metallformene ikke er «å reprodusere noe verk av Rolf Nesch, men å søke overført enkelte av Rolf Neschs billedfragmenter i forholdet 1:1 til et annet materiale uten at det derved skal skapes nye selvstendige kunstverk.»

Opphavsretten til de enkelte billedfragmenter som pryder Oslo Spektrum tilhører altså Rolf Nesch. Forsøk på å få dette underkjent rent juridisk har ikke lyktes. Kunstneren Rolf Nesch er faktisk mye mer til stede på Oslo Spektrum enn i rollen som «verdig hullmaker». Det er hans billedverden som utgjør detaljene i det «magiske teppet».

Eivind Otto Hjelle

Mer fra Debatt