Debatt

Synes vi egentlig privatfly er greit?

Det står som selve symbolet på mennesker som er helt frakoblet et personlig klimaansvar.

De på toppen skummer fløten av det materialistiske forbrukersamfunnet som styrer verden mot klimakatastrofe. Det er på tide å ta et oppgjør med noe av den absurde luksusen. Det er behov for klimaansvar for de med det mest perverse forbruket.

En god start er å forby privatfly.

Der vanlige fly blir luftens kollektiv, er privatfly luftens luksus-suv. Klimagassutslippene per passasjer blir fort pinlige høye. Et eksempel er privatflyet til Petter Stordalen som ble kjøpt i 2016 og har siden den gang vært i luften over 450 ganger og lagt bak seg en distanse som tilsvarer 1500 tonn CO2. Hadde Stordalen tatt passasjerfly måtte han reist Oslo – New York nesten 3000 ganger for å slippe ut like mye CO2. Et annet eksempel på stormannsgalskap er Reitan-familien som like gjerne har to privatfly og ellers lite flyskam.

For å sette utslippene i perspektiv så slipper vanligvis Ola eller Kari Nordmann ut 8,4 kg CO2 i året, verdenssnittet er halvparten av dette. Privatfly står som selve symbolet på gigantisk rikdom og mennesker som er helt frakoblet et personlig klimaansvar. Få ting fremstår så hyklersk som når makteliten flyr opp mot 1500 privatfly til Davos for å diskutere klimakrisen.

Som sosialist går tankene fort til «en la de spise kake»-mentalitet som vitner om en virkelighetsfjern elite. Skal vi unngå gulvest-motstand mot klimapolitikken, må vi stramme inn på luksusforbruket til den økonomiske eliten.

For å løse klimakrisen må vi legge om hele samfunnet vårt som betyr store kutt for alle. Men vi kan ikke skåne dem på toppen og la dem leve i utslippsboble. Det er tross alt de som har tjent penger på den samfunnsmodellen som ødelegger klimaet. Dersom vi skal skape folkelig mobilisering for å ta tøffe klimatak må vi også slå ned på rikingutslippene. Alle vet at nordmenn flyr for mye, men det ville gitt større legitimitet til debatten om å legge restriksjoner på flytrafikken om vi samtidig vedtok et forbud mot privatfly. Flyskam-debatt blir for dumt dersom vi tillater privatflybonanza.

Andreas Sjalg Unneland

Leder i Sosialistisk Ungdom

Mer fra Debatt