Kultur

Dataspill forbi musikk som Norges største kultureksport

Norske spill omsatte for 377 millioner kroner i eksportverdier i fjor.

Konsulentselskapet Rambøll har på oppdrag fra Kulturrådet laget rapporten «Kunst i tall 2018», som tar for seg inntekter fra musikk, litteratur, visuell kunst og scenekunst.

Tidligere i desember kom Virke Produsentforeningens rapport om den norske spillbransjen ut, og spillnettstedet Pressfire har nå sammenlignet tall fra bransjene opp mot hverandre.

I 2018 omsatte norske spill for 377 millioner kroner i eksportverdier. Det er 20 millioner mer enn musikkfeltet, som omsatte for 357 millioner kroner.

Selv om norske spill ifølge Virke-rapporten spilles av over 68 millioner mennesker på verdensbasis, er dette bare 0,04 prosent av det samlede globale spillmarkedet, og våre nordiske nabolands spillbransjer er fortsatt mye større enn det norske.

Funcom, som blant annet står bak Conan-spillene, er fortsatt Norges desidert største spillselskap. Den norske bransjen består stort sett av mye mindre aktører. Et av de mindre selskapene som gjør det bra om dagen, er Oslo-baserte Krillbite, som fikk sitt nyeste spill Mosaic utvalgt til å være et av få såkalte «lanseringsspill» på Apple Arcade, teknologigigantens nye spillsatsing.

Da Morgenbladet intervjuet Mosaic-designer Adrian Tingstad Husby tidligere i høst, uttalte han at spillet bedriver «kapitalismekritikk, og kritikk av noen av de globale systemene vi har endt opp med.»

Pelle Bamle

Journalist