Film og tv

Lars and the real girl

En elegant og smart kortfilm om «a nordic man» på konejakt i utlandet.

---

Anmeldelse

Manus og regi: Johanna Pyykkö

The Manila Lover

26 min.

Norge 2020

Tilgjengelig på Filmbib.no

---

Johanna Pyykkö er en finsk-svensk manusforfatter, filmregissør, produsent og klipper som bor og jobber i Norge. Heldigvis, for ellers ville det ikke vært like selvsagt at kortfilmen hennes The Manila Lover hadde fanget oppmerksomheten – noe den har gjort ved å høste positive omtaler og nominasjoner ved så godt som alle filmfestivaler den har deltatt på det siste året, for ikke å snakke om Cannes, der filmen ble tatt ut til Kritikerukens konkurranseprogram.

The Manila Lover åpner idet Lars (Øyvind Brandtzæg), en middelaldrende mann fra Stjørdal, møter en filippinsk kvinne ved navn Abigail (Angeli Bayani) på et hotell i Manila. I forkant av handlingen, som en slags prolog, har norske menn snakket om behovet for å ha «noen» å stifte familie med. Det er også dette Lars tenker på da han senere ligger naken i sengen sammen med Abigail, og spør henne om hun vil bli med ham til Norge for å se «the fjords» og «the small town» der han bor.

Abigail kan på ingen måte bli med Lars til Norge. Men hun kan hjelpe ham da han senere blir kastet ut av hotellet – og hun vil for all del gjerne ha sex med ham.

The Manila Lover leker seg med kulturelle forestillinger, for eksempel om det å være mann og «nordic man», som er betegnelsen Lars selv bruker i et desperat øyeblikk. Maktrelasjoner snus på hodet, triumferende maskulinitet glir over i keitete usikkerhet, og helheten kjennes viktig og latterlig på samme tid. De eksperimentelle grepene, som Lars' dans med en blazer, skaper et sjarmerende særpreg.

Norsk film trenger Johanna Pyykkö, og la oss håpe på flere og lengre filmer i fremtiden.

Mer fra Film og tv