Aktuelt
La de små barn komme til rette

Kirketyveriet i Larvik minner på grotesk vis om hvilke skatter som finnes blant oss. De mislykkede tyvene har gjort hele Norge kjent med den tyske renessansemaleren Lucas Cranach den eldre. La de små barn komme til meg er et gripende og humoristisk maleri med en helt særegen søndagsskoleyndighet. Legg særlig merke til ungen til høyre som napper moren i skjørtene.
Har virkelig et slikt mesterverk hengt i en norsk kirke uten at vi har visst om det? Hvem var denne Cranach? Født i Kronach 1472, derav navnet, død i Weimar 1553. Venn av Martin Luther. Hvor kan vi straks få se flere bilder han har malt!
Vi søker på Nasjonalmuseets hjemmesider: Ingen treff ved søk etter «cranach». Vi ringer Nasjonalmuseet. En elskverdig resepsjonist anbefaler oss å klikke oss inn på de par hundre bildene i utstillingen «Kunst 3». Vi finner ingen tysk Cranach i den norske malerisamlingen fra 1800 til 1950.
Men så vi ikke flere bilder av denne Cranach sist vi besøkte Statens Museum for kunst i København? Vi går inn på deres hjemmeside. Søker på Cranach. Velger «den eldre». Finner 100 grafiske blad, tresnitt og kobberstikk. Og 19 malerier, inkludert en tidligere versjon av bildet som hang i Larvik kirke: Kristus velsigner børnene.
Mange av maleriene er nydelig gjengitt. Hjemmesiden er svært funksjonell. Dette er hypermoderne formidling, fra et gammelt hus! Det er i tråd med kunstens ånd å la den hvile i et bygg den hører hjemme i mens formidlingen av den må foregå på moderne og pedagogisk vis.
Det danske museets eldste bygning er fra 1896, tegnet av arkitekten Vilhelm Dahlerup, og utvidet i nyere tid. Nasjonalgalleriet i Oslo er 15 år eldre, tegnet av arkitektene Heinrich og Adolf Schirmer i årene 1879-81, skreddersydd for sitt formål. Vi ser nå at stadig flere følger Morgenbladets oppfordring til Trond Giske fra i høst: Det er ingen skam å snu! La oss gjøre bruk fortidens praktbygg i Oslo. La Nasjonalgalleriet få ligge der det ligger. Det er her den eldre kunsten hører hjemme. La Kunstindustrimuseet ligge der det ligger. La Samtidskunstmuseet få et nytt og moderne bygg, gjerne på Vestbane-tomten. Her kan mesteparten av Nasjonalmuseets administrasjon også lokaliseres.
Arkitekten Fredrik Torp er i ferd med å danne aksjon. Han gjør rett i det: Statsbygg må utsette arkitektkonkurransen om Vestbanen. Trond Giske og Erling Lae må ta inn over seg den voksende mengden av publikummere, arkitekter og andre fagfolk som sier nei til gigantfusjon og signalbygg på Vestbanen. Opposisjonen på Stortinget må si tydeligere fra. Det er nå det gjelder. Toget er ikke gått.
AvdH