Jump to main content
Søk
Logg ut
Min Side
Lyd
Kun på nett
Nyhetsbrev
SAMFUNN
Aktuelt
Forskning
Politikk
Teknologi
Utenriks
IDEER
Aktuelt
Debatt
KULTUR
Aktuelt
Arkitektur
Film og tv
Kunst
Musikk
Scenekunst
BØKER
Aktuelt
Anmeldelser
Litteraturkåring 2025
KVISS
ANNET INNHOLD
E-avis
Litteraturkåring 2025
Gi Morgenbladet som gave
MER OM MORGENBLADET
Om Morgenbladet
Ansatte
Tips oss
Abonnement og vilkår
Kundeservice
Personvern
Annonsere
Løssalg
Logg ut
Min side
LOGG INN
SAMFUNN
IDEER
KULTUR
BØKER
KVISS
Lyd
Kun på nett
Papiravisen
Nyhetsbrev
Film og tv - morgenbladet
Annonse
Anmeldelse
Dansk filmskaper surfer gjennom internett, så du slipper
Ny Wes Anderson-film
Lekker komedie slår et slag for den etatsstyrte rettsstaten
American Psycho
Monstermennene er ikke lengre monstre, bare Menn
Amerikanske talkshow
Komikerne fortsetter å gjøre narr av Trump. Hvor lenge vil de få holde på?
Kris Jenners nye ansikt
Fremtiden er avlyst for populærkulturen
Reportasje
Noe har forandret seg på verdens viktigste filmfestival
Mountainhead
Bros til fjells: Bekmørk film fra Succession-skaperen
Føljetong
Ukens anbefalinger: Nybølge og lydbølger
Anmeldelse
«I sørstatene var jeg reddere enn jeg noen gang var i Sør-Afrika»
Anmeldelse
Tro det eller ei: «And Just Like That» er blitt bra!
Disney-serien Andor
Virkelighetens Disney bøyer nakken for den autoritære overmakten
Annonse
TV-serie: Fantomet Philip
Svindler fullstendig blottet for skrupler, men med plettfri brunfarge
Kultur
Ukens anbefalinger: Lyden av Meryl Streep og Åsleik Engmark
Espen Hauglid:
Bøkene bak Slow Horses-serien bøller seg plass et sted mellom Fleming og Le Carré
Anmeldelse
Sammen for livet
Verdenspremiere
Joachim Trier på bergmansk grunn i Cannes
«Russians at War»
Naiv propagandaformidling på Vega Scene
Gaute Brochmann:
Kan The Last of Us vise vei til en grønnere og vakrere verden?
Elise Dybvig:
Møll og muldvarper i Cannes
«Sinners»
En skikkelig avviker i dagens Hollywood
Black Mirror og Murderbot
Én manns dystopi er en annens produktpresentasjon
Kommentar
Kampen om å tiltrekke seg filmproduksjoner er et kappløp mot bunnen
Filmfestivalen i Cannes
Verdens siste filmstjerne setter seg på sin anviste plass
Annonse
Kommentar
Myten om at kvinner blir lykkeligst av destruktiv kjærlighet, lever i beste velgående
Film og tv
«Souleymane’s Story»: Dramaet er noe helt utenom det vanlige
Film og tv
Fascinerende og tidvis ganske festlig odyssé gjennom storbynatten
Film: Sommerboken
Oppsiktsvekkende hvor godt filmen fanger bokens essens
Viviana Vega:
Skurkene har sin storhetstid. Har vi mistet troen på helter?
Lena Lindgren:
Trenger vi en film om Anders Behring Breivik?
Film og tv
To nye filmer illustrerer USAs sviktende lyst til å kjempe andres kriger
Essay
Når Haugerud følger begjæret, viser han at virkeligheten kan forandres
Film: Havoc
Film noir-klisjeene står i kø, men dette er også action-kunst på høyt nivå
Film og tv
«The Rehearsal», sesong 2: Tar sin unike blanding av humor og reality til nye høyder
Serie: The Handmaid’s Tale
Har ofret kvinnekampen på tv-dramatikkens alter
Film: Takk for at du venter...
Palestinsk krimkomedie
Film og tv
Oljefondet – på innsiden: Ligner i overraskende mange øyeblikk på komiserien «The Office»
Film og tv
– Det er et utrolig rart klima der borte nå
Ideer
Hva velger vi å redde når verden raser sammen?
Annonse
Kommentar
Med «Adolescence» skaper foreldregenerasjonen sin egen syndsforlatelse
Kommentar
Jeg er ikke skapt for å leve et ukomfortabelt liv! En ode til Victoria Ratliff
Film og tv
«Vermiglio»: En usedvanlig rik film
Film og tv
Så knallhard sosialrealisme at det nærmest glir over i surrealisme
Kommentar
The White Lotus har kommet til Norge
Kultur
Rettssak og innholdsproduksjon: – De ber ikke om ro fra alt mulig
Film og tv
«Onkel Jens»: Treffende komedie
Film og tv
«September 5»: Terror på direkten
Kommentar
Viser med brutal tydelighet hvordan vi har sviktet guttene våre
Kommentar
Viser vår umettelige appetitt på politisk innsidetilgang
Film og tv
«Adolescence»: Drapsetterforskning, sekund for sekund
Film og tv
Metaforen er tydeligvis subtil nok til å komme unna kinesisk sensur
Kommentar
Er vi alle statister i Sophie Elises liv nå?
Kommentar
Hvorfor er det akkurat middelaldrende kvinner som klamrer seg til vinflasken?
Annonse
Film og tv
«Bird»: Empatisk drama
Film og tv
Utforsker den dagligdagse ondskapen
Film og tv
Oscar-vinneren Flow er knapt laget for mennesker
Film og tv
Portrett av en mann i oppløsning
Film og tv
Dag Johan Haugerud gjør det politiske upolitisk: – Anne-Cath. Vestly var kjempeviktig
Film og tv
Den filmatiske finessen til «Mesternes mester», men uten dybden
Kommentar
«Katastrofe»: Inspirerer mest til maktesløshet
Film og tv
«Den stygge stesøsteren»: Forfriskende nådeløs