Kunst

Sykler og briller

Cyrus Kabiru finner materialene til kunsten sin i Nairobis gater.

Cyrus Kabiru: Bright Manjano (2017), 70 X 60 cm, og Njia Ya Maisha, Macho Nne – Brazilian Mask (2016), 150 x 120 cm. Med tillatelse fra kunstneren og Smac Gallery.
Publisert Sist oppdatert

Den kenyanske kunstneren Cyrus Kabiru har en «afrofuturistisk» grunnholdning i mye av arbeidet sitt. Han bruker dessuten sykkelen aktivt i sin futuristiske kunst, noe som dermed knytter ham til den europeiske 1900-tallssurrealismen og dadaismen.

Les også hovedsaken: Fremtiden ser svart ut.

Cyrus Kabiru, Dentist (2017), 145 x 106 x 30 cm. Med tillatelse fra kunstneren og Smac Gallery.

Kabiru, født 1984 i Nairobi, lager kunst der skulptur, mote, tradisjonelt håndverk, maleri, foto og design blandes. Mange av verkene har utspring i found objects fra Nairobis urbane gater, der kunstneren tilbringer mye av sin tid. Sykkelarbeidene har utspring i den Kenya-produserte sykkelen Black Mamba. Kunstnerens far drev business fra en Black Mamba, og sønnen måtte tråkke rundt i Nairobi for å hjelpe ham med å distribuere varer. Til slutt fikk lille Cyrus sin egen, men den hadde ikke hjul, og gutten måtte fikse den selv. «Det gjorde at jeg hatet sykkelen», har han uttalt, men sykkelkunsten problematiserer heller kjøretøyene som nå er i ferd med å utkonkurrere den svarte mambaen: Bilen og motorsykkelen.

Ved siden av sykkelarbeidene, har hans såkalte C-Stunners-serie fått mye oppmerksomhet. Disse er en serie selvportretter der kunstneren er ikledd surrealistiske briller av ulikt slag, alle laget av materialer Kabiru har plukket opp på sin vei.