Hør om homsebarens politiske historie på Morgenbladets podcast. Abonnér via Itunes eller lytt her:
Onsdag denne uken ble en attenåring fra Moss introdusert til Dagsnytt atten med at slike som ham var så «sjeldne at de kan telles på en hånd»: En norsk, skeiv muslim. Vi møtte ham på vei til å hente vitnemålet for fullført videregående skole.
– Du skrev i et debattinnlegg i Aftenposten at terrorangrepet i Orlando forrige uke «har alt med islam å gjøre». På hvilken måte?
– Når terrorister gjennomfører terrorhandlinger er det komplekse faktorer bak, men man kan ikke se bort fra det ideologiske og det religiøse aspektet. Aksepten for skeive i muslimske samfunn er nærmest ikke-eksisterende. Landene som praktiserer dødsstraff for homofili er utelukkende muslimske. Det er en klar sammenheng mellom homofobi og islam.
---
Massakren i Orlando
---
Koranskole. Omar og hans foreldre, som er fra nord i Pakistan, bodde i Oslo de første årene av Omars liv. Da gikk han på en koranskole i Groruddalen.
– Vi lærte at homofili er synd, at homofile er mennesker som ikke kan reddes, og at homofile havner i helvete. Det er indoktrinering, og det prenter inn verdier i små barn som ikke er forenlige med det norske samfunnet.
– Kan du huske om du trodde på lærerne, eller skjønte du allerede da at dette ikke kunne være riktig?
– Jeg trodde på det de sa. Det er noe av det som er så alvorlig. Barn lytter til hva autoritetspersoner sier. Det er forferdelig enkelt å fortelle barn at homofili er synd, og så vokser de opp som homofobe.
Omar har visst at han var bifil siden han var i 12-13-årsalderen.
– Jeg husker at jeg først ikke hadde lyst til å være skeiv. Jeg kunne aldri si det uten at det ble store reaksjoner i det muslimske miljøet.
– Hvordan har folk rundt deg reagert?
– Mye mer positivt enn forventet. Blant venner har så å si alle støttet meg. Og om det var noen som ikke gjorde det, så tenker jeg at det er greit å la dem gå. Da var de ikke ordentlige venner likevel.
– Er du troende muslim?
– Jeg er troende, ja.
«Han kan ikke hate mennesker som han har skapt.»
– Hvordan forener du troen med det å være skeiv?
– I motsetning til for eksempel Toraen og Bibelen, har ikke Koranen foreskrevet noen straff for homofili. Men samtidig står det i Koranens kapittel 36, vers 36, svart på hvitt: «Hellig er Han som skapte alle ting parvis, både av det jorden lar vokse og av menneskene». Jeg tolker det slik at homofili er tillatt, for det står ingen sted i Koranen at mennesket er skapt som mann og kvinne, slik det står i Bibelen, det står bare at mennesker er skapt som par. Samtidig tenker jeg at det er vitenskapelig bevist, gang på gang, at legning er noe som er medfødt. Da tenker jeg som så at Gud må ha skapt skeive mennesker også. Han kan ikke hate mennesker som han har skapt.
Identitetskrise. Mye er ennå uklart om årsakene til terrorhandlingen i Orlando. Men enkelte opplysninger antyder at gjerningsmannen i Orlando selv var skeiv.
– Om det skulle være sant, vekker det noe sympati for ham hos deg? Han har i så fall også blitt fortalt at det han følte var feil.
– Det vekker ikke noe sympati, men det blir klarere for meg at religion var en av de største faktorene. Han ble slitt mellom det å være muslim og det å være skeiv. Slikt fører i ganske mange tilfeller til psykisk sykdom, og vi vet at han hadde ulike psykiske problemer. Så det kan godt være at det skyldtes en slik identitetskrise.
– Du skriver også at de religiøse som tar til orde for å skille ord og handling, altså å fordømme homofil praksis, men likevel elske personen, irriterer deg. Men er ikke det bra, da?
– Det provoserer at de forteller meg at de aksepterer meg og liker meg som person, men de har et problematisk forhold til legningen min. Men den er medfødt, så det er ikke noe jeg kan gjøre med det. Mange sier «ja, men du har et valg om du vil leve ut kjærligheten din». De ville ikke sagt det samme til en heterofil person.
«Vi lærte at homofili er synd, at homofile er mennesker som ikke kan reddes, og at homofile havner i helvete.»
– Trengs det et helt nytt grunnlag for islam, eller kan man redde stumpene?
– Islam er en religion som skriker etter reformasjon og modernisering. Men de som ønsker seg en reformasjon, møter mye motstand fra resten av det muslimske samfunnet.
– Har du opplevd motstand?
– Så absolutt. Mange, inkludert nære venner, kan si at de er helt uenig med meg, og at jeg tar feil. Og så har du selvsagt kommentarfelt på Facebook og sånt. Der finnes det mye dritt.
– Går det inn på deg?
– Ikke egentlig. Når det er helt random personer som sitter og kommenterer så tenker jeg at de må ha ganske mye fritid for å gidde å bry seg om meg.
Ikke redd. Ett ord går igjen i beskrivelsene av Omars standpunkt: «modig».
– Har du noe å være redd for?
– Jeg tenker at vi ikke kan være redde. Det jeg har mest lyst til er å starte en ordentlig debatt i muslimske miljøer. I denne debatten har jeg også hentet inspirasjon fra et sitat: «To sin by silence, when we should protest, makes cowards out of men». Noen må tørre.
– Men det du sier, bringer jo frem hat hos enkelte?
– Altså, jeg er forferdelig dårlig på å tenke på konsekvenser. Jeg tenkte ikke så mye over det før jeg skrev innlegget. Men jeg er ikke spesielt redd. Så… ja… gjort er gjort.
– Er du redd for at det du sier, kan bli tatt til inntekt fra islamofobe og høyreekstreme, som har vært opptatt av at «islam er årsaken»?
– Egentlig ikke. Homokampen går hånd i hånd med kampen mot rasisme. Man må ta ansvar for disse to samfunnsdebattene samtidig.
– Så du tror den norske offentligheten er nyansert nok til å klare å skille mellom kritikk av islam og kritikk av muslimer generelt?
– Jeg håper i alle fall det. Jeg vet at det er mange muslimer som tar dette veldig personlig. Men jeg er også muslim, og har den samme troen. Alle ikke-demokratiske, kvinnehatende og homofobiske holdninger i enhver religion, være seg islam, kristendommen, jødedommen, buddhismen eller hva som helst, må kritiseres.