Aktuelt

DIREKTE: «Konfirmasjonssang»-festivalen

Grammofonene har knapt stått stille etter at Morgenbladet publiserte sin konfirmasjonssang med «Jeg er havren» som melodi. Få med deg siste havrenytt!

Direkte


  • fr. 10. mai, 00:00

    Sangen publiseres

    Det nye eksemplaret av Morgenbladet er ute i stativene og på nett. Den nye sangen, «Kjære leser, takk for at du spør», går ut til massene. Ved hjelp av en liten knapp kan leseren spille av sangen ved hjelp av såkalt midi-teknologi, programmert musikk. Det lyder ikke direkte bra, men blir en viral hit (antar vi):

  • fr. 10. mai, 10:00

    Folket er forvirret

    En leser skriver på Facebook: «Men hvorfor *skjer* det? Det er jo ikke SÅ vanskelig å skrive sangene ordentlig?»

  • fr. 10. mai, 10:05

    Folket får svar

    Morgenbladet svarer:

    Det er neimen ikke godt å si
    Nå fikk du sendt tankene på gli
    Kan det skyldes dårlig rytmesans?
    Tra-la-la (og noe om en dans)
  • fr. 10. mai, 15:23

    Ny versjon i innboksen

    Eirik Sanner, en musikkyndig leser, har irritert seg over det han kaller «grenseløst dårleg stemmeføring» i Morgenbladets hjemmesnekrede versjon. Han tilbyr sin egen, som er langt mer ørevennlig.

    I stedet for våre amatørmessige akkorder, har han lagt inn et akkompagnement det går an å lytte til:

  • fr. 10. mai, 15:51

    Oboen går amok

    Morgenbladets huskomponist har tatt kritikken inn over seg, og invitert inn flere instrumenter. Blant dem er en obo som har veldig lyst til å være solist. Det noe mer løsslupne arrangementet sendes til den musikkyndige leseren. Det oppstår en idé om å lage en konkurranse om å lage det villeste arrangementet av «Jeg er havren» som tenkes kan. Gud velsigne ham, den bondeknoll.

  • fr. 10. mai, 16:46

    Mysteriet med den mørke obo

    Den musikkyndige leseren påpeker at en obo ikke kan spille så lave toner som den gjør i Morgenbladets nye versjon. Overnaturlige krefter antas å være involvert.

  • fr. 10. mai, 17:04

    Ny e-post

    Selv om det muligens er noe søtt med
    en tekst der ord plasseres litt vilkårlig,
    er rim og rytme noe vi er født med,
    og alt i alt blir resultatet dårlig.

    Det virker kanskje litt som at jeg tøffer meg
    og bruker rim som er litt for finurlige.
    Men slike rare sanger – de forbløffer meg.
    De føles simpelthen så unaturlige.

    Forstå meg riktig: Ingenting er nytt med
    at *gode* sanger skaper eufori,
    og ikke alt som inneholder rytme
    og rim må bli dypsindig poesi.

    Den GODE sangen – ingenting forhindrer den.
    Og er den riktig fiffig skrevet, tindrer den.
    (Og er man først i gang så blir man lett
    så full av fjas, og vips! en sang-sonett.)

    Mvh. Hans Anders Skjeldrum Elgvang

  • fr. 10. mai, 17:21

    Oboen springer ut i all sin prakt

    «Eg hengde meg litt opp i psykologien», skriver den musikkyndige leseren, og vil gjerne bidra til at oboen «gjer meir for å stele showet». Den nye versjonen inneholder fløyte, obo, tuba, og noe som eksotisk som en septol:

  • lø. 11. mai, 14:02

    ---

    Kjære leser, takk for at du spør

    (Melodi: «Jeg er havren»)

    Kjære leser, takk for at du spør
    Slike sanger blir jo fort et rør
    Grunnen er nok at det rime skal
    Derfor blir syntaksen ofte skral

    Helt til sist blir verbet ofte slengt
    Selv om man så ikke hadde trengt
    Trykket i et ord blir forskjøvet
    Slik at det skal rime på potet

    Apostrof kan være kjekt å ha
    Når du ut en stavelse må ta
    Hvis et ord er akk’rat litt for langt
    Gjør en ap’strof det litt mindre trangt

    Noen ganger tenker jeg som så:
    Har forfatter’n gjort sitt beste nå?
    Har hen virk’lig gjort det, tenker jeg
    Svaret er nok ja, men også nei

    Hvis du går og bærer på et savn
    Om å gi det her et fullgodt navn
    Da har du nå jammen hatt litt flaks
    Ordet det er konf’masjonssyntaks

    ---

    Går inn i historiebøkene

    Det tradisjonsrike studentorkesteret (studentorchesteret, faktisk, så tradisjonsrike er de) ved Universitetet i Oslo beslutter å ta sangen inn i sin sangbok. I hvert fall tolker vi denne meldingen som endelig bekreftelse på dette:

  • sø. 12. mai, 21:55

    Oppmuntrende melding

    «Ikke gi deg før den er i salmeboka», skriver anonym kilde i Kulturdepartementet.

  • ma. 13. mai, 08:34

    Konkurrerende melodi

    «Det er litt mer fres i teddybjørnen enn i havren», skriver en leser, og foreslår denne varianten.

    Melodi: «Teddybjørnens vise» (Prøysen)

    Så gøy at du har skrevet slik en tekst for Morgenbla’
    om hvordan tekstforfatter’n ofte løsriver seg fra
    en helt naturlig ordstilling og verseføtters «beat»
    så alle sanger like blir; det føles som «repeat»

    Og anapest og jambe kan vel ingen noe om
    så «rim og rytme fra Mordor», blir sangens bitre dom
    Men heldigvis kan du og jeg få humre og få le
    av slike tekster som jo kun i selskap vi får se.

  • ma. 13. mai, 10:03

    Trussel mot arbeidsmiljøet

    Sangen urfremføres på Morgenbladets morgenmøte. «Vi skal ha flere verseføtter å stå på» spilles inn til bedriftens strategiarbeid.

  • ma. 13. mai, 15:33

    Språkrådets direktør anbefaler konfirmasjonssanger

    I en e-post til Morgenbladet skriver Åse Wetås, Språkrådets direktør:

    Språkrådet forvalter ingen spesifikk politikk på feltet konfirmasjonssangsyntaks. Vårt oppdrag består i å styrke det språklige mangfoldet i Norge, og det sentrale målet for språkpolitikken er at norsk skal være samfunnsbærende språk i landet vårt. Det betyr i praksis at norsk både skal være brukbart og i faktisk bruk på alle samfunnsområder, konfirmasjonssangen inkludert. Uten å ta særlig hardt i, kan man vel si at konfirmasjonssangenes morfologi og syntaks leverer vesentlige bidrag både til det språklige mangfoldet og til apostrofens opprettholdelse. Her leverer også «Kjære leser, takk for at du spør» på alle punkter. Man kan heller ikke se helt bort fra at konfirmasjonssangenes underlige syntaks kan ha en interessant funksjon for språkbrukerne, gjennom at den bidrar til å gjøre oss oppmerksomme på normalsyntaks og grammatisk velformethet.
  • ma. 13. mai, 17:33

    Pauker og basuner

    Morgenbladet blir gjort kjent med at noen er i gang med et flerstemt arrangement av sangen, et arrangement «av proporsjoner så store at det savner presedens».

  • on. 15. mai, 11:59

    Ekspert stiller til intervju

    Morgenbladet kan avsløre at lingvistikkprofessor og festsyntaksforsker Kristin Melum Eide har sagt seg villig til å stille til intervju i Morgenbladet i morgen, torsdag. Intervjuavtalen skal ha blitt inngått allerede mandag. I en kommentar skriver hun:

    Melodi: Fader Jakob (Rameau)

    Det er supert, det er supert
    Det blir bra, det blir bra
    Hipp-hipp-hipp-hipp hurra
    Hipp-hipp-hipp-hipp hurra
    Hipp hurra. Hipp hurra
  • on. 15. mai, 17:33

    Ny melodi

    «Hva med løvetannen? Hvorfor har ingen skrevet noe på den?», skriver en leser, som kommer med noe vi ikke helt vet om er et lite stikk.

    Melodi: Den første løvetann (Prøysen)

    En trodde nok at denne saken skulle få et stopp.
    Men den gang ei, nå ligger den på Morgenbladets topp.
    Og huslingvisten fryder seg; «hurra, så gøy det er,
    at nettopp jeg er opphavet til denne saken her». 

    Og aldri mer kan noen si: «så kjedelig det er
    med kriserim og apostrof og alt det derre der».
    For denne sjanger’n slår jo an, den er nok ingen flopp,
    så alle som slikt skriver kan si trygt de skriver pop.

  • on. 15. mai, 18:44

    Sår tvil om kildegrunnlag

    Hva tenker konfirmanten selv, undrer denne leseren, blir det ivaretatt? Vedkommende trekker huslingvistens kildegrunnlag i tvil.

    Melodi: Jeg er havren (Agerby)

    I en tid hvor man vel stiller krav
    Om at bruker’n sine innspill gav
    Undres jeg hva konfirmanten sjæl
    Tenker om å gnåle slikt et ræl

    Stig ned fra din lingvistpidestall
    Sakens kildegrunnlag virker skral
    Legg vekk mas om obos, klang og kling
    Slå et slag for brukermedvirkning

    Men …
    Trolig vil de svare «vetta’ fan!»
    «Er den visa skrevet av Dylan?»
    Om i konvolutten ligger spenn
    Er jeg havren når som helst igjen
  • on. 15. mai, 21:07

    Huslingvisten svarer

    «Du har nok dessverre rett angående kildegrunnlaget. Det var nemlig fraværende. Men i morgen, derimot, skal du få et intervju fra kildegrunnlegger og festsangforsker Kristin Melum Eide, som i sitatsjekken svarte som følger:»

    Melodi: «Tyven, tyven» (ukjent)

    Ja, jeg må nok bare tilstå
    at et sådant intervju
    Har jeg aldri før vært med på
    det er første gangen nu
    Tror jeg, tra-la-la
    Men det ble så bra
    Intet her og nå
    Som jeg vil klage på
  • to. 16. mai, 07:13

    For fullt symfoniorkester

    Morgenbladets huskomponist har fullført sitt opus «Jeg er havren» for fullt symfoniorkester. «Endelig skal havrens bjeller få skinne i all sin gylne prakt», sier den stolte komponist. Komponistkollega Emil Bernhardt, som skriver om klassisk musikk i Morgenbladet, ventes å anmelde verket i nær fremtid.

  • to. 16. mai, 18:01
  • SISTE: Ny nasjonalsang

    Pål Kristian Eriksen kommer kvelden før dagen med forslag til en ny, tidshøyaktuell 17. mai-sang som går rett inn i kongefamiliens kjerneområder. «Det er ennå ikke for seint for de tusen skoleklasser og janitsjarkorps å øve den inn», skriver han.

    Melodi: «Kanskje kommer kongen» (Dolmen & Lorentzen)

    Ka-aaaanskje står sjamanen
    på balkongen nå i dag
    Han er yndlingssjarlatanen
    i rojale samfunnslag

    Levkemi og skrumpet lever
    og brukket spiserør
    Det meste kan helbredes
    av prinsessens storsjarmør

    Ka-aaaanskje tar sjamanen
    og fjern-healer alle oss hvis vi
    åpner pengekranen
    og lar ham låne kongens floss

    Energifelt og atomer
    Han bruker termer fra fysikk
    At det ikke gir no’n mening
    er da null grunn for kritikk

    Ka-aaaanskje gjør sjamanen
    russen om til barnetog
    Han reverserer atombanen
    slik at de blir elleve år

    Er du kritisk til hans virke,
    da er du kun misunnelig
    Og så er du slem mot Märtha
    og bedriver mobberi

    Ka-aaaanskje er sjamanen
    en messias på hvit hest
    som rir under new age-fanen,
    der logikken rir rett vest

    Men kanskje kommer’n ikke
    pressedekningen til tross
    Men det gjør ikke så mye
    Han har utsolgt show i Moss

    Ka-aaaanskje får sjamanen
    En bonus av sitt frieri
    Det er gull verdt, den reklamen
    som en kongelig kan gi

    Ka-aaaanskje står sjamanen
    på balkongen nå i dag
    Han er yndlingssjarlatanen
    i rojale samfunnslag

  • fr. 17. mai, 08:45

    Folket gratuleres

    En leser vil gjerne gratulere resten av befolkningen, og velger dette som kanal:

    Melodi: Tyven, tyven (ukjent)
    Hipp-hipp-hipp-hipp-hipp-hipp-hipp-hipp
    Hipp-hipp-hipp-hipp-hipp hurra
    Hipp-hipp-hipp-hipp-hipp-hipp-hipp-hipp
    Hipp-hipp-hipp-hipp-hipp hurra
    Gra-tu-le-e-rer, gra-tu-le-e-rer
    Gra-tu-le-e-rer, ja gratule-e-rer
  • lø. 18. mai, 10:33

    Verket anmeldes – «subtilt er det ikke»

    Komponist Emil Bernhardt, som skriver om klassisk musikk i Morgenbladet, har anmeldt «Jeg er havren»-symfonien:

    Imponerende orkesterferdigheter i Morgenbladets redaksjon! Særlig sangens to første fraser fungerer (på et vis), her er variasjon i orkestrasjon og tilløp til kontrapunkt – som riktignok står nokså umotivert ut, som en slags løsnet springfjær. Bruken av slagverk bør trekkes frem, subtilt er det ikke, men metrisk stort sett på plass. I annen del krøller det seg noe til i harmonikken, og da er løpet som regel kjørt, særlig i tonal musikk som dette. Svevende ornamentikk i treblås og melodisk slagverk hjelper lite, og en uklar, noe overlesset overgang til siste frase roter det hele til for avslutningen, som kunne gått til topps, hadde det ikke vært for at det meste av kruttet var brent av som kompensasjon i midtdelen. Alt i alt er det likevel imponerende hvilke finesser som antydes (og sprenges i luften) i en så kort snutt!

Har du innspill, kommentarer, arrangementer eller bare sett noen synge «Jeg er havren» av full hals? Varsle huslingvisten!

Saken oppdateres …

Mer fra Aktuelt