islamfrykt og antisemittisme
På forrige ukes bakside trekker Arne Johan Vetlesen opp analogien mellom den økende islam-skepsis blant europeere og jødeutryddelsene på 1940-tallet. Riktignok er professorens fag filosofi, men det er likevel forstemmende at han ikke har større innsikt i realhistorie enn innlegget tyder på. Professoren medgir at analogien halter, men det er nok verre enn som så.
Jødene hadde vært i Europa i mange hundreår, de hadde ikke kommet flyttende i løpet av noen få tiår, slik som den muslimske befolkningen i dagens Europa. Mange jøder bodde i ghettoer og var i varierende grad integrert, men stort sett var de materielt og intellektuelt vellykkede.
Europas jøder ga ikke i samme grad uttrykk for et så intenst hat mot europeisk kultur og verdier slik man kan høre fra islamske miljøer, fra personer som av fri vilje har flyttet hit. Jødedommen har ikke hatt som mål å ekspandere, det fantes aldri en jødisk bevegelse som hadde som mål å erobre verden for å etablere en universell jødisk stat, slik en del muslimer tenker om gjenopprettelsen av kalifatet.
Jødene hadde ikke noe ønske om å innføre sine religiøse normer i storsamfunnet, slik enkelte muslimske miljøer gir uttrykk for, enten det er ønske om lokal islamsk ekteskapslovgivning eller total sharia. Det fantes blant jødene aldri noe som har vært i nærheten av den militante fundamentalistiske muslimske bevegelse vi i dag ser verden over og som gjennomfører grusomme terrorhandlinger, både i muslimske og i vestlige land.
Vi har hatt en massiv demografisk endring i løpet av kort tid og en innvandrerbefolkning som dessverre ser ut til å bli mer konservativ og antivestlig enn de var hjemme. Europa huser plutselig flere millioner muslimer for hvem religion er viktigere enn de vestlige verdiene som europeere har kjempet fram gjennom mange århundrer for å skape den sekulære livsform vi alle nyter godt av.
Vi skal selvsagt vokte oss så vi ikke dømmer alle muslimsk utseende personer som potensielle terrorister. Men dette handler om mer enn terrortrussel. Det handler om beskyttelse av et moderne, liberalt samfunn. Da mange av Oslos muslimer gikk i demonstrasjonstog i vinter, var det ikke til støtte for ytringsfrihet og menneskerettigheter, men til forsvar for et middelaldersk billedforbud.
Disse momentene gir etter min mening en rasjonell grunn til islam-skepsis i Europa i dag.
Ingvild Heier