Debatt
Kunstfagenes verdi – igjen
«Det er dårlig ansett i dagens skole å bruke tid og ressurser på noe som ikke gir avkastning i målbare enheter.»
KUNSTFAGENE
Ulrika Bergroth-Pluhr, daglig leder i organisasjonen Musikk i skolen, fremhever i Morgenbladet 16. mai at det må være mulig å ha to tanker i hodet samtidig når man diskuterer legitimering av kunstfag i skolen. Det er imidlertid i hovedsak én tanke som bæres til torgs i Morgenbladets artikkel om emnet 5. april – nemlig forestillingen om kunstfagenes instrumentelle nytte.
Dette er for øvrig i pakt med rådende utdannings- og kulturpolitiske tendenser. Vi etterlyser i vårt innlegg av 19. april «den andre tanken»: om kunstfagenes egenverdi. Slik vi ser det, blir det for lettvint å påberope seg to tanker i hodet, så lenge man begrenser seg til å snakke om den ene. Det er dårlig ansett i dagens skole å bruke tid og ressurser på noe som ikke gir avkastning i målbare enheter. Denne tankefeilen har satt seg fast i refleksjonen vår, også når kunstpedagogen skal argumentere for verdien av det hun gjør. Verdien måles helst i noe annet. Ledere i organisasjoner, og mennesker som på en eller annen måte lever av kunst og kunstrelatert virksomhet, er utvilsomt selv forankret i en forståelse om kunstfagenes egenverdi. Denne forståelsen er imidlertid stort sett uartikulert.
Bergroth-Pluhr skriver et godt og informativt innlegg, spørsmålet er bare hva som kommer i forgrunnen, og hva som kommer i bakgrunnen. Det er ikke nok selv å være overbevist – det er også nødvendig å kunne argumentere for de kvalitativt egenartede vitensformer som ligger i musikk- og kunstutøving. Ikke minst påhviler det oss som er satt til å forvalte kunstpedagogiske interesser, enten det er i organisasjoner eller utdanningsinstitusjoner, ansvar for å velge ordene med omhu – de er alltid bærere av bestemte verdier. Vi ser frem imot at overbevisningen om kunstfagenes egenverdi kommer ut over bekjennelsesstadiet og festtalene i kunstpedagogiske så vel som i utdanningspolitiske miljøer – og at man blir like flink til å artikulere den «andre tanken» som å kaste seg om halsen på enhver instrumentell tendens. Derfor er vi enige med Bergroth-Pluhr i at debatt er viktig.
Elin Angelo
Førsteamanuensis i musikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole
Petter Dyndahl
Professor i musikkvitenskap og musikkpedagogikk ved Høgskolen i Hedmark
Hanne Fossum
Førstelektor i musikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus
Øivind Varkøy
Professor i musikkpedagogikk ved Norges musikkhøgskole