Over hele verden lar folk seg begeistre over å se hjemstedet sitt brukt i internasjonale blockbustere. Hver eneste uke flys internasjonale journalister inn til premierer i Paris, Wellington, Abu Dhabi, Bogotá, Seoul, eller Toronto. Lokale aviser fylles av Tom Cruise sine bevegelser i Queenstown, Paris, og London. Og Stavanger.
Det mest særnorske er vel snarere den manglende erfaringen med å se sitt hjemland bli portrettert i utenlandske filmer. I snart 40 år har Norge vært forskånet for filmverdens mest intense søkelys. I 2018 er vi blant landene som gir absolutt minst støtte til utenlandske filmskapere. Vi er både politisk og geografisk blant de mest isolasjonistiske produksjonslandene i Europa.
På den andre siden av jorden fronter New Zealand sin allsidighet til filmbransjen. Hverken Alien: Covenant, Justice League, Guardians of the Galaxy eller Jungelboken fremstiller landet som seg selv. Så langt i år har New Zealand betalt ut over 40 ganger så mye til internasjonale filmer som Norge, hvorav 43 millioner kroner til Mission: Impossible for helikoptersekvensen i Kashmir. Frankrike refunderer nærmere 75 millioner kroner for Paris-scenene i samme film, og kan glede seg over at produksjonen har gitt arbeid til 5000 stabsfolk, skuespillere og statister, fri for redsel om at det skulle være en særfransk fetisj.
Et velkjent særnorsk fenomen er kleinheten som presser seg frem når noen fremmede våger seg innenfor intimsonen. Dette gjelder tydeligvis også når utenlandske filmskapere får hjelp til å komme seg innenfor riksgrensen. Få ting illustrerer denne nasjonale ryggmargsrefleksen bedre enn Aksel Kiellands kommentar om støtten til utenlandske filmer.
Utenlandske filmskapere er ikke oppflasket på Norge Rundt og norsk nasjonalromantikk, de deler ikke vår horisont og klisjéforståelse, og ser våre fjorder og fjell som nye og friske bidrag til filmlerretet. Heldigvis finnes det en kur for Kiellands fetisjangst: Søk opp Amali Thumali på Youtube, og se indiske stjerner danse sin vei gjennom Preikestolen, Trolltunga og Gudvangen. Om Preikestolen fremstår som indisk i Mission: Impossible, er den fremdeles norsk i India.
Sigmund Elias Holm