Debatt
Skolekritikk på tynt grunnlag
Morgenbladet publiserte 11. november en artikkel om Northern Lights International School (NLIS) der det rettes sterke anklager mot driften av skolen. Dette skjer bare én uke etter en kritisk artikkel om søsterbedriften Drammen Montessoriskole. Som vi også påpekte i vårt innlegg i Morgenbladet 11. november, mener vi dette er svært tendensiøs journalistikk. I den andre artikkelen hentes det frem enkeltepisoder fra en utfordrende oppstartsperiode som ikke lenger er representativ for skolens drift.
Det er problematisk at Morgenbladet velger å trekke frem noen få personers subjektive mening om skolen. Som grunnlag for å bedømme skolens drift, bruker Morgenbladet en vridd og mangelfull oversettelse av en tidligere utgave av skolens håndbok for ansatte på engelsk. Alle som leser den engelske håndboken vil se at nyhetsverdien først dukker opp gjennom Morgenbladets svært lettbente oversettelse.
Vi ser det som en selvfølge at vi skal følge gjeldende lover og regler for drift av friskoler, og jobber hele tiden med å skape et best mulig skoletilbud. Vår IB-pedagogikk er lagt opp etter godkjenning fra Utdanningsdirektoratet.
Vi erkjenner at vi hadde en utfordrende oppstart hvor ikke alle rutiner var på plass. Dette ble imidlertid rettet opp fortløpende det første året. Oppstartsfasen har gitt oss mange erfaringer som vi bruker til kvalitetssikring og forebygging av risikofaktorer i det kontinuerlige arbeidet for å bli enda bedre. Her har vi god dialog og godt samarbeid med myndighetene. Om Morgenbladet hadde tatt seg bryet med å sjekke med dagens elever og foreldre, ville de fått høre at ingen kjenner seg igjen i avisens beskrivelse av skolen.
Vi er ydmyke og takknemlige overfor alle barn og foreldre som har tillit til oss, og som ser det gode arbeidet som blir gjort ved skolen våre. Vi har som mål å være en utdanningsinstitusjon som står for fredelig sameksistens, respekt, empati og dialogbasert samhandling, helt i tråd med IB-pedagogikkens prinsipper. Det er dette som har gjort denne skolen til et reelt tilbud i Oslo.
Vi tar selvsagt med oss alle tilbakemeldinger om hva som kan bli enda bedre, og vil være både lydhøre og åpne om driften ved skolene. Tillit er en grunnstein i vår pedagogikk, og vi jobber derfor iherdig for at elever og foreldre skal ha tillit til en skole som skaper muligheter og jobber for å tilby barna livslang læring. Med elever fra 24 ulike nasjoner og ansatte fra åtte land og fire verdensdeler, er vi engasjert i prosjekter både innenlands og utenlands. Vi er stolte over aktiviteten, noe som også speiles på våre nettsider, blogger og Facebook-sider.
Vi er stolte over å kunne tilby barna våre IB-pedagogikk gjennom et utforskende og multikulturelt miljø med en inspirerende læreplan, satt ut i livet av våre dedikerte og engasjerte lærere. Det er derfor belastende at Morgenbladet velger å fokusere sin journalistikk på en fremstilling som ikke samsvarer med skolenes drift, og som til syvende og sist påvirker foreldre og barna som faktisk går på skolen. Vi velger imidlertid igjen å møte dette med åpne dører, og ønsker både myndigheter og andre interesserte velkommen til å se nærmere på hvordan vi driver skolen.
Fatih Mehmet Deveci er konsernsjef for Norlights Education As.