Ideer

Underskudd på mangfold

Etiopia er et land med 83 språk og 80 forskjellige etniske grupper. Hvordan kan mangfolde bevares?

Publisert Sist oppdatert

Ukens doktor

Robsan Margo Egne
Disputerer 4. september ved Universitetet i Oslo med avhandlingen Ethiopia in ­Transition: A Multicultural Education Perspective on Teacher Education Policies, Curricula and Practices.

Etiopia består av mange kulturer og språk. Gjenspeiles mangfoldet i lærerutdannelsen?

– Etiopia har over 80 etniske grupper, 83 språk og 200 ulike dialekter. Myndighetene har en mangfoldsorientert politikk, og grunnloven slår fast at mangfoldet skal ivaretas i skolene. I lærerutdannelsen er dette langt på vei ivaretatt på grunnskolenivået, men for lærere som skal undervise på videregående nivå, er ikke mangfoldet like godt ivaretatt.

Hvorfor denne forskjellen?

– Etiopia er en føderal stat, hvor regionene har ansvar for grunnskolelærerutdannelsen, mens det føderale utdanningsdepartementet har ansvaret for videregående nivå. I løpet av den ettårige pedagogiske utdannelsen har studentene bare to timers obligatorisk undervisning i multikulturalisme.

Hvorfor blir ikke grunnloven bedre respektert i denne delen av lærerutdannelsen?

– Det kan skyldes manglende oppmerksomhet eller kunnskap om mangfold. Dessuten handler mangfold om holdninger, som det tar tid å endre.

Multikulturalisme er politisk følsomt, det har lenge pågått væpnede konflikter i Etiopia på grunnlag av etniske motsetninger.

– Det er et tema som ligger utenfor min avhandling.

Etiopia har stor økonomisk vekst, og utdannelse er viktig for en bærekraftig utvikling. Gjenspeiler skolesystemet den raske veksten?

– Det er ikke noe enkelt svar på det spørsmålet, men til en viss grad går skolesystemet i takt med utviklingen. Tidlig på 1990-tallet var det få universiteter i Etiopia, nå er det cirka 35. Regjeringen satser mye på utdannelse for alle, men kvaliteten er ikke alltid like god.

Hvordan er skoledeltagelsen?

– Det varierer fra region til region, men over 90 prosent av barn i grunnskolealder går på skole. Det har vært en veldig økning i andelen av barn som går på skolen.

Hvorfor kom du til Norge for å ta doktorgraden?

– I Etiopia har Norge et godt rykte, blant annet for å bidra i menneskerettighetsspørsmål. Flerkulturell utdannelse er mitt fag, og et menneskerettighetsspørsmål, og jeg tenkte jeg ville ha utbytte av å forske i Norge.

Hva gjør du etter disputasen?

– I slutten av september tar jeg flyet hjem til mitt land. Jeg skal undervise ved universitetet i Adama.